In opdracht van de website www.debesteadvocaat.nl heeft onderzoeksbureau Prof Marketing B.V. in Januari 2012  een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de dienstverlening van advocaten in de beleving van hun cliënten. Hier presenteren we de resultaten.

Hoe vindt men een advocaat?
Uit de cijfers blijkt duidelijk dat het Internet (Google en vergelijkingswebsites) de meest gebruikte methode zijn om een geschikte advocaat te vinden:

  1. Via Internet 52,50%
  2. Via familie of vrienden 15,80%
  3. Al advocaat uit verleden 12,25%
  4. Rechtsbijstandverzekering 8,60%
  5. Buro voor rechtshulp 5,00%

Hoe beoordeelt men de advocaat?
Heeft men eenmaal een advocaat gevonden dan is het gemiddelde beoordelingscijfer aan de lage kant. Hierbij moet wel aangegeven worden dat 45% van de advocaten gemiddeld een 8 of hoger scoort.

  • Deskundigheid 6,6
  • Bereikbaarheid 6,5
  • Klantvriendelijkheid 6,7
  • Nazorg 5,8 dalend
  • Prijs/Kwaliteitverhouding voldoende

Welke zaken betrof het?
Duidelijk op nummer 1 staan arbeidsgerelateerde zaken, gevolgd door echtscheiding. (ver)huurgeschillen staan op een 3e plek. Personenrecht en ondernemingsrecht maken de top 5 compleet.

  1. Arbeidsrecht 27,20%
  2. Echtscheiding 12,90%
  3. Huur / Verhuur 9,55%
  4. Personenrecht 9,10%
  5. Ondernemingsrecht 7,25%
  6. Faillissementsrecht 5,75%
  7. Contractenrecht 5,20%
  8. Strafrecht 4,10%
  9. Familie- en Erfrecht 3,90%

Het gehele rapport kunt u hier bekijken »